מפרס נובל בפיזיקה ליצירת גישה חדשה להעברת תכנים
פרופסור קארל וימן (Professor Carl Wieman) – זוכה פרס נובל בפיזיקה ב-2001
הוא אחד מהידועים במרצים אשר יצא חוצץ נגד הדרך בה מועברות הרצאות.
לכאורה סוג של "גול עצמי" מי כורת את הענף עליו הוא יושב?
אלא שפרופ' וימן הוכיח כי הרצאה פרונטלית שאין בה דיון מעמיק, הבנה והתנסות
משאירה חותם דל על השומעים (עיקר ההתנסות שלו היתה כמובן באקדמיה).
לכן גם פיתח פרופ' וימן קונספט אחר להרצאותיו בהן מתאפשרת למידה מעמיקה
וחווייתית כזו שערכה רב הרבה יתר ותכניה זכירים וניתנים לשימוש ויישום.
חברות רבות היום מובילות בתחום רווחת העובדים
חברות ההיטק בולטות בשוק העבודה במעטפת התומכת שהן יוצרות עבור עובדיהן,
כמו חברות ההייטק גם ארגונים רבים אחרים במשק רואים בהון האנושי ורווחתו גורם
משמעותי בדרכם להצלחה.
ההכרה בחשיבות הפרט שביעות רצונו כמנוף להצלחת האגון ותפקודו מתבטאים:
בתנאי התעסוקה, סביבת עבודה נוחה וממפנקת ובהעשרה בתכנים מגוונים
בהרצאות ובסדנאות. פעילויות ששוברות את שיגרת היום של העובד, מעניקות כלים
איכותיים יותר לניהול החיים או כאלה שתורמות ללכידות החברתית בארגון – הפכו לחיוניות.
בשל העניין הרב שיש בארגונים לספק תכנים איכותיים, מגרים ויחודיים לעובדים
ישנה חשיבות רבה לאמץ לצורך ההרצאות והסדנאות בארגונים את גישתו של פרופ' וימן ולשלב
בפעילות התנסות, שיח, העברת חוויה.
לכן כשמקיימים הרצאות לחברות היי טק במרכז או סדנאות לארגונים במשק יש להביא בחשבון
את רווחת העובד, לבחור תכנים שעוסקים בבריאות ואיכות חיים תוך יצירת חוויה, מתן כלים מעשיים
והתנסות אישית.
יצירת חוויה והתנסות בהרצאות
כך בהרצאה על התמודדות עם סטרס בסביבת העבודה (ובחיים בכלל) חשוב
לתת כלים מעשיים לשליטה בתגובות מערכת העצבים על ידי נשימה למשל. הנשימה
היא אחד הכלים העוצמתיים והיעילים ביותר להשפעה על התפקוד העצבי.
באותו נושא התנסות הקבוצה בתהליך מדיטציה קצר שמוכוון להשפעה על מצבי
מתח הופכת את ההרצאה להרבה יותר מאשר. אתנחתא במהלך היום. הרצאה
כזו עשויה להיות אירוע שמשנה את חיי המשתתפים ופותח להם צוהר לדרך חיים בריאה יותר.
הרצאה על תזונה בריאה בוודאי יכולה לשלב טעימה, צפייה או השתתפות בתהליך
הכנה קצר, פשוט ולא מסובך – מעין מיני סדנה שממנה יוצאים עם ידע שניתן לישמו
באופן מיידי.
בבחירה של פעילות חברה או קבוצת עובדים חשוב תמיד ללתכנן יחד עם המרצה
את האירוע כך שקהל היעד אליו מיועד התוכן יוכל להפיק ממנו את המירב.
ככל שהמרצה או המנחה יבין יותר את צרכי הפרטים והאירגון ויקבל הנחיות מדוייקות
יותר, תוך תיאום ציפיות מוקפד, תהא התוצאה הסופית בעלת ערך גבוה לכל המשתתפים.